zondag 17 november 2013

De winter nadert


De nachttemperaturen beginnen te dalen en de eerste rijp is al gesignaleerd. Ik had een beetje hoop gisterochtend rijp te vinden op de hei. Nog even geduld... het was nog niet zover. Wel hingen er dikke druppels in de wortels die uit een omgewaaide boom staken. De meeste foto's zijn mislukt omdat het een beetje waaide. Jammer, want het ziet er bijzonder uit.

Een klein eindje verderop stonden acht Drentse heideschapen. En ja hoor.... daar kwam er eentje naar me toe. Een mooi klein schaap met respectabele hoorns. Het zal wel gewoon nieuwsgierigheid zijn, want het gras was daar echt niet lekkerder. Niet dat ik het heb geproefd...

Rondspeurend over het veld vond ik deze vuurrode sporenkapsels van ruig haarmos (Polytrichum piliferum). Een oud sporenkapsel houdt de omgeving in gaten (schapen). De kapsels van haarmos doen er lang over om uit te groeien - tenminste die van het gewoon haarmos.

Zeker met rijp is het een mooi onderwerp. Ik hou het in de peiling, wellicht lukt het me om er iets bijzonder van te maken.

Ze moeten nog even hun best doen en wat verder doorgroeien.

Het was erg nat op de hei. En de blaadjes die in het water verzeild waren geraakt vond ik ook wel wat hebben. Maar wat op het kleine scherm van de camera een mysterieus plaatje lijkt, valt in het groot nog vaak tegen. Dat is een kwestie van uitproberen en leren wat werkt.


Vorige week vond ik deze paddenstoeltjes, voor mij nieuw. Nu struikel ik waarschijnlijk over de soorten die ik nog niet eerder heb gezien.... maar deze trokken mijn aandacht vanwege hun bijzondere steel. Het blijken slijmsteelmycena's te zijn (Mycena rorida). De slijmlaag lijkt net glas. Bijzonder. En ze groeiden uit een afgerukte tak. Hoe hadden ze dat gedaan zonder storm? Het is trouwens een algemeen voorkomende soort.

De kleuren waren prachtig gisteren. Het wordt de hoogste tijd voor een lens met een beetje groothoek. Daar ga ik maar eens werk van maken. Iets leuks voor de kerstvakantie.

9 opmerkingen:

  1. Vooral die eerste foto spreekt me aan Anita. Hij is van een subtiele schoonheid die vreemd genoeg meestal in de meest basale dingen lijkt te steken.

    Ik hoop dat je een lens naar wens gaat vinden. Ben benieuwd wat dat dan op je blog op gaat leveren.

    Gr. en een fijne week,

    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke serie laat je ons zien en wat apart die slijmsteelmycena... ik heb er nog nooit van gehoord of gezien en je schrijft dat het een algemeen soortje is... dus toch maar eens goed opletten. ;-))
    Prachtig die kleuren van het haarmos... het is gewoon weer genieten bij je!
    Lieve groetjes, Anna :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig die druppels op foto 1, Anita. De andere foto's zijn trouwens ook mooi. Helaas heb ik even heel weinig tijd gehad om te fotograferen, maar als ik jouw foto's bekijk zit ik toch weer te popelen om erop uit te gaan. Mooie serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Anitia
    Wat een beeldschone serie! Vooral de eerste foto met de druppeltjes is een plaatje! De jonge kapseltjes van het haarmos heb ik hier ook al weer gezien. Die van jouw zijn feller van kleur dan de mijne, die zijn meer gelig (Echt zandhaarmos). Heel erg mooi met de dauw (die rode van jou). De start van het mossenseizoen! De Slijmsteelmycena heb ik nog niet mogen vinden. Ze zijn echt heel bijzonder.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Anita.
    Je eerste foto is echt een schoonheid! De laatste is ook heel bijzonder met die doorzichtige steeltjes, mooie speelse compo, prachtplaat.
    De mosjes kan ik ook waarderen, zeker omdat ik weet hoe moeilijk die zijn, maar ik weet niet, ik mis in deze foto's de mooie, bijna transparante helderheid die ik in andere beelden van jou altijd zo bewonder, waarschijnlijk zat het licht hier niet mee? Maar hoe dan ook, ik doe je het niet na met dat piepkleine spul, dus toch complimenten hoor!
    Groetjes Loes

    ps Altijd moeilijk om in een paar zinnen je gevoel uit te leggen, hoop dat het goed over komt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die paddenstoeltjes zijn schitterend, voor mij een toppertje!
    groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Anita
    Ben ik nogmaals ;)
    Ik wens je een hele gezellige jaarwisseling en een heel gezond en gelukkig 2014!
    We kunnen weer op pad voor de kapselende mossen!
    groet Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Anita,
    Wat een mooie foto's staan er op je blog. Je kracht ligt echt in de macro's, die zijn zo mooi. De druppeltjes, de slijmsteelmycena's, om te smullen!
    Groet, Tineke - www.natuurfragmenten.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoit Anita,
    Prachtige foto's! Ik ben fan van je macrofoto's.
    En ik heb je genomineerd voor de Very Inspiring Blogger Award. Wat het inhoud kun je zien op http://www.sennacamara.blogspot.nl/2014/04/very-inspiring-blogger-award.html
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen