donderdag 19 april 2012

Ontkiemd

Zondag vielen ineens deze kiemplantjes op. Ze stonden in grote getale langs het bospad. Ik heb er een paar uitgegraven om bij het zaadje te komen maar eindigde altijd met een worteltje zonder iets...

Dat ze onder beuken stonden was wel een sterke aanwijzing, maar ja... Toen stond er tussen alle kiemplantjes ineens een met een hoedje op, gevormd door het dopje van de beukennoot. Het zijn inderdaad kiemblaadjes van de beuk en het omhulsel gaat mee de lucht in! Altijd leuk om zelf zoiets uit te puzzelen.

Het spreekt voor zich dat veel plantjes het niet zullen redden. Wie zou hier van gesnoept hebben?

Nu hoopte ik vandaag ook nog een mooi exemplaar met noot te vinden. Maar helaas...

Dit is waarschijnlijk ook een beukenkiemblad dat net boven de grond komt.

Vorig jaar was volgens mij een uitzonderlijk beukennootjesjaar. Het uitbundige bloeien heb ik toen op de voet gevolgd. Hoe zou het dit jaar gaan? Ik las dat beuken elke vijf tot tien jaar bloeien. Binnenkort weten we meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten