maandag 23 april 2012

Witte klaverzuring

Jaren geleden zag ik in een bloemenwinkel een foto hangen van klaverbladeren met regendruppels. Ik weet het nog precies! Toen had ik nog geen goede camera, laat staan een macrolens. Maar het zaadje was geplant... En deze bladeren heb ik daarom ook al meerdere malen gefotografeerd. Op zoek naar iets vergelijkbaars.

Nu ik de bloemen ook heb gefotografeerd weet ik dat dit witte klaverzuring is (Oxalis acetosella). Oxaalzuur en kaliumoxalaat geven dit plantje zijn zure smaak (Wikipedia). Dat rode knoopje in de bloemstengel intrigeert mij ook. Wat daar de functie van is heb ik nog niet kunnen vinden.

1 opmerking:

  1. Wat mooi, Anita!
    Leuk om te lezen dat er ook bij jou zaadjes worden gepland...
    Lieve ontkiem groetjes van Anna ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen