donderdag 5 april 2012

Coconnetje...

En dan hangt er opeens een heel klein wit klokje aan de bast van een berk. Nog nooit zoiets gezien.

Kunnen we erin kijken? Er is niets te zien...

Raadselachtig. Er hangt er ook maar eentje.

Ik vind het nog het meest op een cognacglas lijken. Wie weet waar de glasblazer zijn inspiratie vond.

Nog maar even een foto van iets verderaf om een beter idee van de grootte te krijgen. Weer een lekker uitpuzzelklusje. Dat is toch het allerleukste. Iets vinden wat je nog nooit hebt gezien!

De snelste manier is zoeken bij afbeeldingen. Het is alleen de kunst om de juiste zoekwoorden te bedenken. 'cognacglas en cocon' levert geen enkele hit op. Dat is op zich een prestatie (al zeg ik het zelf). Even verder puzzelen... Al vrij snel lukt het toch met iets als: 'cocon wit insect'. Opeens zie ik een foto van precies zo'n dingetje.

Het is de cocon van de grote lantaarnspin (Agroeca brunnea)! Ik snap wel dat 'cognacglasspin' niet klinkt. Hij behoort tot de familie van de bodemzakspinnen. Ik lees dat de lantaarntjes meestal laag in sprietjes en stengels worden opgehangen, voorzien van zandkorreltjes om ze te camoufleren. Vreemd dus dat dit lampje aan de berk hing, op ooghoogte. Een avontuurlijke spin die eens wat anders wou proberen. Al lijkt het er ook op dat dit experiment vroegtijdig is afgebroken.

Wat ik grappig vind is dat deze cocons een boven- en benedenverdieping hebben. De jonge spinnetjes blijven een tijdlang in het bovenkamertje wonen en gebruiken de benedenkamer als w.c.
En nog mooier vind ik de alternatieve naam: feeƫnlampjes...

Bronnen: Wikipedia, Gardensafari en Vroege Vogels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten