donderdag 12 april 2012

Gekriebel

Als de zon alles heeft opgewarmd komt het kleine grut in beweging. En na maanden van stilte is er opeens weer heel veel te zien! Gistermiddag zag ik dit spinnetje. Zijn tactiek bij onraad was om ingedoken te blijven zitten. Heel slim met zo'n goede schutkleur. Maar ja, ik had hem al gezien. Hij was op weg naar het mos, merkte ik even later...

Aan mos hangen bijna altijd draadjes rag. Dat komt dus door deze jongens! Je kunt nu ook goed zien dat het maar een kleintje is.

Zo prachtig om zo'n beestje bezig te zien. Ik kan er heel lang naar kijken. Ik denk wel eens dat het handiger is om een filmpje te maken in plaats van allemaal foto's.

Hij spande een draadje tussen de twee sporenkapsels van het mos (gedraaid knikmos).

Hoe het verhaal verder ging weet ik niet. Hij bleef maar heen en weer gaan tussen die twee kapsels en zakte ook steeds naar de beneden, bewust van mogelijk gevaar (de fotograaf). Ik zie nooit een web in mos, dus wat het dan wel geworden is weet ik niet. Iets om nog eens dieper in te duiken.

Spinnen determineren is niet eenvoudig. In Belgie en Nederland zijn ongeveer 700 soorten te vinden, maar een goede determineersite vond ik nog niet. Misschien toch maar een mooi boek aanschaffen? In Wikipedia stond een mooie uitspraak van de Britse spinnenkenner William (W.S.) Bristowe. Hij omschreef spinnen als 'een reusachtig tapijt dat de wereld omspant.' Dat geldt misschien voor spinnen maar zeker voor het spinrag!

2 opmerkingen:

  1. Hele leuke serie, Anita!
    Ik denk dat het een herfsthangmatspinnetje is... ik weet het natuurlijk niet zeker want ik heb hem niet in het echt gezien... ;-))
    Lieve natuurgroetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anna,
    Het zou kunnen, misschien een jonkie? Ik heb ze wel eens gezien in hun hangmat - die leken me groter. Maar ja, ook een spin begint klein!
    Groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen