zaterdag 4 februari 2012

Dit is een dun plakje aardappel... De foto is gemaakt door het oculair van een lichtmicroscoop (ca. 400x vergroot). Je kunt de celwanden en de zetmeelkorrels onderscheiden.

Toen heb ik wat materiaal losgeschraapt en kreeg ik een preparaat van voornamelijk zetmeelkorrels. De (groei)ringen zijn karakteristiek voor aardappelzetmeel, als ik het me goed herinner...

Dit zijn stuifmeelkorrels van een narcis...

En een plakje van de stengel van de narcis.

Het fotograferen lukt wel. Het is nu alleen de kunst om een mooi preparaat te maken. Het licht komt van onderen en je ziet dus alles over elkaar heen geprojecteerd. Eén cellaag dik, dat is het streven. De rok van een ui zal ik nog eens proberen, die is van zichzelf al dun. Een emulsie van water en olie ziet er misschien ook wel prachtig uit. Ik ben op zoek naar mooie vormen en kleuren. Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten